Selamat Datang!

A warm welcome to the family blog of Hj Awg Omar and Hjh Aminah.

This is a place to capture all the memorable family moments to be shared with all the family members, wherever they are.

It is also a place to reminisce the good ole days :-)

All members of the family are welcome to contribute stories and pictures to this blog (just leave your email on the tagboard).


284.... apa sejarahnya?

Tahukah awda apakah sejarah 284 yang menjadi angka trademark bagi kebanyakan anak dan cucu Hj Omar pada hari ini? Angka ini telah digunakan bagi nombor kereta (terutamanya keluarga Hj Noor Kaseh) dan juga tidak kurangnya nombor telefon bimbit yang berhujung dengan angka ini .

Pada tanggal 12hb. Februari 1970 Allahyarham Haji Omar telah membeli sebuah kereta NISSAN SKYLINE berwarna biru tua dengan pendaftaran BA 284 di Syarikat Tang Ching Ying Motor yang masih lagi bertahan ketika ini; kalau tidak silap Jester telah juga membeli sebuah kereta pertamanya NISSAN SKYLINE BS 6905 disini. Agaknya Jester ingin mengambil sukut baik daripada Allahyarham nindanya ini.

Sebelum kereta ini Hj Omar telah membeli sebuah kereta MORRIS MINOR B5547 berwarna kelabu yang menjadi kebanggaan bapa Jester waktu muda dulu dan kalau tidak silap kereta ini juga dibawa kesana kemari; maklumlah kereta inilah yang dibawa kerana pertama kali medapatkan lesen memandu. Pada waktu dulu Morris Minor ini dicap sebagai kereta kura-kura kerana bentuknya macam kura-kura. Allahyarham Mat Bakir juga telah membeli jenis kereta yang sama dan warna yang sama dengan pendaftaran B3830. Awang (DHE) tak ketinggalan membeli kereta jenis yang sama dengan pendaftaran B8174 berwarna cream. Mereka ini bolehlah dipanggil Morris Minor Club.

Apabila saja umur kereta ini meningkat tua BA 284 ini diubah catnya menjadi kuning beratap hitam, kemudian diubah lagi menjadi putih. Kereta ini telah menabur jasanya apabila ia digunakan bagi saya dan Pa Ering belajar memandu sehingga pandai. Tetapi kebenaran dari bapa untuk memandu kereta ini hanya terhad dalam kampung saja tanpa keluar jalan besar (jalan Berakas). Dalam kampung pun rasanya sudah seronok kerana waktu itu kami dalam umur bawah 18 tahun.

Bila kereta ini terlalu uzur,ianya telah dicampakkan di belakang rumah hijau kuning (tapak Sekolah Tadika Jaya). Jiran katani Awang Zaini Abdul Rahman telah membeli kereta ini dengan harga $500 dari bapa ketika itu.Pada satu hari Noorhadi telah ternampak kereta ini di suatu kawasan Mulaut. Beliau telah menyiasat apakah kereta ini masih digunakan atau sebaliknya dengan menghubungi Jabatan Pengangkutan Darat. Ternyata nombor BA 284 tidak lagi digunakan.

Atas inisiatif Noor Hadi dari saat ini bermulalah angka 284 menjadi trademark bagi anak cucu Hj Omar hingga sekarang.

Salam Hormat.

No comments:

Happening dates