Selamat Datang!

A warm welcome to the family blog of Hj Awg Omar and Hjh Aminah.

This is a place to capture all the memorable family moments to be shared with all the family members, wherever they are.

It is also a place to reminisce the good ole days :-)

All members of the family are welcome to contribute stories and pictures to this blog (just leave your email on the tagboard).


If Music be the food of love, Play on - Shakespeare

Di antara peranak nini Hj Omar ani, mungkin kamu mengetahui hampir kesemuanya meminati bidang muzik. Pa Basar inda pasti siapa yang berkebolehan bermain alat muzik tetapi yang pasti majoritinya minat mendengar muzik dan men-sumbangkan suara menyanyi.

Dalam kisah memutar batis, Pa Basar ada menyebut tentang Puda memiliki "Bang & Olufsen" music centre. Setentunya ramai yang tau kebolehan Puda menyanyikan lagu Inggeris dan Melayu (of course yg sewaktu dengannya lah tu!). Sehinggakan dalam satu dinner function baru-baru ani, nama beliau disebut sebagai penghibur BSP yang berbakat!

Ani kira penyanyi bertaraf Pro sudah ni!!!!



Pa Basai usulnya meminati Jamal Abdillah, SM Salim, Siti Nurhalizah dll. (I am sure peranaknya dapat melengkapkan senarai penyanyi idola bapa diorang ani). Satu bukti yang menunjukkan minat ini ialah music room yang dilengkapi dengan sound system yang canggih di rumahnya atu. Tapi problemnya tabiat kelanguan atu tah saja. Usulnya golf pun sudah kendur ni. Mudah-mudahan minat mengail akan berterusan...

Next come Pa Iring. Ani susah sikit meramal cuacanya. Pa Basar pasti orangnya berminat tapi kurang keyakinan diri. Pernah pulang Pa Basar mendangar ia humming lagu-lagu seperti Hotel California dan The Mercy's. Baru-baru ani kedapatan ia menyimpan lagu Sebelas Januari by Gigi dalam handphonenya. Ucapnya si Abang yang mendownload ke telefonnya!

Seorang yang inda dapat katani sangkalkan kebolehannya ialah Patno. Beliau ani memang memiliki nada suara yang sangat menakjubkan. Cuba bayangkan sejak dalam tahun 60an lagi Patno sudah mengenali dan bisa (berkebolehan) menyanyikan lagu-lagu Indonesia seperti Muchsin, Titiek Sandhora, Koes Plus, D' Lloyd, The Mercy's, Broery, Emilia Contessa dan yang sewaktu dengannya. Sedangkan pada waktu atu, penyanyi-penyanyi Indonesia belum begitu exposed di negara kita dan belum ada yang dibenarkan membuat persembahan di sini. Jangan kan penyanyi, amah Indonesia pun belum wujud lagi di Brunei.



Agaknya kekanda-kekanda ani tah yang menurunkan minat yang sama kepada Pa Basar. I will say no more....




Pada zaman atu, untuk mendengarkan lagu, katani memakai piring hitam dimainkan pakai gramophone. Kemudian terciptalah cassette tape recorder. Dengan kecanggihan teknologi, timbul pula Laser Disc player berserta karaoke. Untuk kemudahan selanjutnya, dikecilkan pula ukurannya menjadi VCD. Belum puas hati, keluar pula DVD, Blue Ray, MP3, MP4 dan entah apa lagikah. Orang Filipina meluahkan pemandainya dengan mencipta WOW Magic Mike di mana semua lagu disimpan dalam memory card yang kecil yang dapat disumbatkan dalam microphone atu sendiri. Jadi kalau kan menyanyi, bawa saja Magic Mike atu ke sana ke mari.

Yang bini-bini belum Pa Basar membuat kajian yang terperinci tapi usulnya Bu Amit dan Bu Dayang dapat jua disorongkan kali.

Kalau kami ani dikira sebagai 1st Generation, bagaimana pula 2nd, 3rd dan 4th Generation?









Jester, Hj Can7ona, Amoy, Rusydina, Rusydi apa kurangnya? Tidak dilupai jua peranak Patno!



Pa Basar ingin kan tau jika ada yang dapat mengongsikan pengetahuannya tentang bakat anak-anak buah yang terpendam.

Pa Basar.

1 comment:

PATNO said...

Tahun 60 an dulu , kalau bapa Jester memang suka lagu Ahmad Jais, Rafeah Buang, A. Rahman Onn J Sham, J Kamisah, JeffrydinHasnah Haroun, Ismail Harun, Salim I, ... Besar kemungkinan anak-anaknya pun tidak kenal diantara penyanyi ini.


Kalau Pa Ering kamu saya masih ingat lagu yang sangat digemari skali ialah lagu Tiar Ramon penyanyi Indonesia yang bawakan lagu Bila Musim Bunga Tiba..

Kalau saya memang gemar lagu ARamlie, Jeffrydin, A Rahman Hassan.. Dalam tahun 70-an barulah banyak lagu Indonesia masuk kemari seperti yang diceritakan di atas.

Pada tahun 60-an Puda kamu banyak beli piring hitam di Singapura ketika dia belajar di sana, dibawanya lah balik kemari ketika bercuti, antaranya ialah penyanyi Indonesia seperti Lilis Suryani, Emilia Contessa, Bob Tutupoly,Muchsin, Titiek Sandhora, Tanty Josepha dll.. Mungkin kamu generasi baru tidak kenal penyanyi ini..
Salam hormat..

Happening dates