Selamat Datang!

A warm welcome to the family blog of Hj Awg Omar and Hjh Aminah.

This is a place to capture all the memorable family moments to be shared with all the family members, wherever they are.

It is also a place to reminisce the good ole days :-)

All members of the family are welcome to contribute stories and pictures to this blog (just leave your email on the tagboard).


ANIH SANGAT ANEH.

Tekidum jua sejenak (banar kata Hjh Amoi atu!) oleh nukilan penulis "cucu-cucu yang nakal" dalam coretan yang lalu.

Tapi satu hal yang terjadi sebagai kenangan yang manis dan pahit yang menjadi misteri tidak mungkin boleh dilupakan bahkan menjadi kenangan abadi sepanjang hayat bagi Anakanda tersayang Dayang Mazriyani yang sangat cantik rupawan.

Mazriyani atau alias "Mazni Riyani"(nama ini sebenarnya nama yang dicadangkan tapi tidak jadi, mengikut al-kisah ) atau popular dengan panggilan Anih mempunyai sejarah tersendiri waktu zaman kanak-kanak dahulu yakni dalam umur 5 atau 6 tahun bahkan hingga mencapai umur belasan tahun.

Si kecil yang bernama Anih ini memang sangat aneh..Waktu di Perpindahan Berakas dulu apabila dia saja terpandang bapa saudaranya yang bernama Matnoh, dia pun masam muka, matanya yang agak besar itu pun keliar-keliar macam muka Saloma tengok Sharif Dol dalam cerita Seniman Bujang Lapok.

Entah apa salah apa silap tidak pula diketahui sebab musababnya. Yang calinya dia akan berada di belakang ibunya sepanjang masa walaupun ketika memasak dia tetap tidak akan berganjak. Sampaikan Allahyarham bapa pun gelengkan kepala sambil tekidum melihat telatah cucunya yang satu ini yang dianggapnya sangat aneh.

Patuannya yang baik hati ini tidak juga mahu berganjak melihat anak yang sangat aneh kelakuannya ini. Bahkan makin Anih menjeling makin dihampiri.

Adik-adiknya terutama Bee Aye Brakus akan ketawa mengilai melihat telatah kakaknya yang lucu dan aneh ini. Adiknya yang satu lagi Adini begitu juga akan ketawa berabis sehingga Anih sakit hati. Makin sakit hatinya makin lagi dua beradik B A dan Adini menyakat dengan berkata "Ka Anih anak Amit Matnoh " . Apa lagi Anih , dihentakkan lagi kakinya sambil menangis. Ibunya pun sakit hati dan kadang-kadang tekidum meliat telatah Anih yang aneh ini kerana dia sukar buat kerja seperti memasak dan lain-lain.

Sekarang Anih sudah mempunyai tiga cahaya mata , semogalah mereka tidak akan mengikut jejak langkah ibunya Anih yang aneh ini.

Sekian saja dulu dan jangan marah hehehe hohoho hahaha. salam hormat dan wassalam.

No comments:

Happening dates