Selamat Datang!

A warm welcome to the family blog of Hj Awg Omar and Hjh Aminah.

This is a place to capture all the memorable family moments to be shared with all the family members, wherever they are.

It is also a place to reminisce the good ole days :-)

All members of the family are welcome to contribute stories and pictures to this blog (just leave your email on the tagboard).


Kereta Idaman....

Atas permintaan Jester dan Bab ketika kami makan karing di sebuah restoran di Lambak beberapa hari lalu , maka saya refresh memory saya untuk mengimbas kembali kereta idaman di era 60-an hingga sekarang.

Orang tua katani sebenarnya tidak ketinggalan dalam pembelian beberapa jenis kereta yang begitu popular dengan keadaan semasa.

Ka Haji Noorkaseh , ketika masih tinggal di Kampong Lurong Sikuna telah pertama kali membeli sebuah kereta HILLMAN MINX berwarna putih dan hijau dengan pendaftaran B2683. Apabila dia dapat rumah tumpangan kerajaan di Batu 2, kereta inilah digunakan dari bandar ke barek batu 2, Jalan Tutong. Kereta ini adalah bekas kereta Allahyarham Cikgu Haji Tuah Haji Hitam.

Apabila keluarga Hj Omar berpindah ke Perpindahan Berakas, keluarga Hj Noorkaseh ikut juga berpindah kemari. Sementara Keluarga Awang "DHE" masih bertahan di kampong Ayer sementara menunggu gilirannya.

Ketika di Perpindahan ini Hj Noor Kaseh telah menukar kereta baru jenis HILLMAN HUNTER pendaftaran BA 2658 berwarna hijau tua.

Apabila keluarga Haji Noor Kaseh berpindah ke Jalan Telepok dia membeli sebuah kereta DATSUN 120Y pendaftaran BA 9118 berwarna orange. Kereta inilah yang berjasa kepada saya kerana ianya telah saya gunakan dalam ujian memandu hingga lulus. Selepas itu dia membeli kereta TOYOTA COROLLA berwarna silver pendaftaran BB 9019. Kemudian setelah itu membeli TOYOTA CORONA warna merah terang pendaftaran BE 9179. Kemudian barulah lagi TOYOTA COROLLA biru pendaftaran BF 8106.

Allahyarham Haji Mat Bakir ketika berhijrah ke Kg. Lambak Berakas dalam tahun 60-an telah membeli kereta pertama MORRIS OXFORD warna cream pendaftaran B1360. Setelah itu barulah ia membeli MORRIS MINOR kelabu pendaftaran B3830. Setelah itu TOYOTA CORONA biru pendaftaran BA 5193. Kereta terakhirnya ialah TOYOTA COROLLA peach pendaftaran BC 3367 yang kemudian diubah cat merah.

Bagi Awang "DHE" kereta pertamanya MORRIS MINOR cream pendaftaran B8174 dibeli ketika berpindah ke Perpindahan Berakas. Kereta keduanya DATSUN 1200 warna peach pendaftaran BB7030 kemudian diubah cat biru tua. Kereta terakhirnya sebelum bersara memandu ialah TOYOTA CRESSIDA grey pendaftaran BE 427.

Bagi nini Tangah pula seingat saya ketika ia bekerja di BSP, kereta yang pernah kami tumpangi ketika dia membawa kami ke Seria ialah jenis VAUXHALL VIVA berwarna putih pendaftaran KB 3978. Pernah satu ketika saya dan Pa Ering diambilnya dari kampong Ayer menuju ke Seria; dia berlumba dengan sebuah kereta dari bandar Brunei ke Seria. Nini Tangah mengekori kereta itu sehingga di kawasan Telisai barulah dia dapat memotong! Tahukah kamu apabila saja memotong kereta itu disumpahnya " laju jua si tua ani payah kan memotong!" kebetulan pemandu itu seorang keling. Pa Ering yang duduk didepan dan saya yang dibelakang ketawa terbahak-bahak saja. Ketika itu kami dalam lingkungan umur 7-8 tahun. Memang dalam sebulan sekali nini Tangah akan mengangkut kami ke Seria untuk libur di hujung minggu. Saya agak Noor Ash ada watak nini Tangah kamu ani!

Nini Tua Mabohai pula minat dengan jenis HOLDEN. Tetapi seingat saya kereta pertama ialah OPEL REKORD warna cream stripe sikit biru dekat jendela belakang dengan pendaftaran B1488. Kemudian barulah ia meminati HOLDEN. Kereta kedua ialah HOLDEN SPECIAL hitam kemudian dicat hijau pendaftaran B2599. Kemudian HOLDEN KINGSWOOD putih pendaftaran BA 421 (kereta ini dijualnya arah si Babi yang tinggal di Muara. Kemudian kereta Holden terakhir ialah HOLDEN PREMIERE warna golden pendaftaran BA 5876. Selepas ini barulah dia meminati HONDA , dengan membeli HONDA ACCORD biru muda pendaftaran BC421 hinggalah HONDA ACCORD pendaftaran BE 2541.

Untuk pengetahuan Jester kereta bapanya yang pertama ialah DATSUN 1200 warna putih kebiru-biruan yang dibeli pada tahun 1971 dengan pendaftaran BA 1764 kemudian dicat atapnya dengan coated black. Kereta inilah yang dibawanya berdating dengan babumu ketika di Maktab Perguruan dulu. Selepas berkahwin pada bulan Disember 1973, dia membeli jenis DATSUN 160B pendaftaran BA 5498. Seingat saya ketika Jester lahir dia telah membeli TOYOTA COROLLA warna putih pendaftaran BB1266. Kemudian barulah NISSAN STANZA waarna hijau pucuk pisang pendaftaran BE876. Inilah kereta pertama menggunakan Automatic Transmission. Setelah itu HONDA ACCORD peach pendaftaran BF 905 dan diikuti NISSAN CEDRIC warna putih dengan hijau stripe dibawah dengan pendaftaran KD 8610.

Bagi Pa Ering pula kereta pertamanya ialah TOYOTA CORONA warna silver kemudian dicat merah pendaftaran BC 2963. Kereta kedua berbentuk sport HONDA PRELUDE warna silver pendaftaran BF9009 yang kemudian dibeli oleh Noor Ash. Kemudian seperti dimaklumi barulah ia meminati MITSUBISHI dengan angka trademark 1943 yang tidak payah saya huraikan lagi.

Begitulah sekilas ingatan saya jenis-jenis kereta yang dimiliki oleh orang tua katani dan generasi baru ini bolehlah menyambung kereta favourite masing-masing sekadar hanya jadi ristaan semata untuk "fun"

Nombor-nombor pendafftaran dan jenis-jenis kereta ini hanyalah berpandukan memory otak saya dan orang yang empunya akan lebih mengetahuinya.

Salam Hormat..

2 comments:

Anonymous said...

Thanks for accessing memory banks kita yang canggih atu PATNO. Very impressive indeed. Boleh tahan jua kereta-kereta family ani. Will we see the likes of Ferrari, Porsche or Lamborghini in the future?? hehe

lizz said...

kalau tidak salah, my kazen tinggal di perumahan barakas jugak...but, im not sure:)

Happening dates