Selamat Datang!

A warm welcome to the family blog of Hj Awg Omar and Hjh Aminah.

This is a place to capture all the memorable family moments to be shared with all the family members, wherever they are.

It is also a place to reminisce the good ole days :-)

All members of the family are welcome to contribute stories and pictures to this blog (just leave your email on the tagboard).


Karing-Karingan

Kenanganku kepada mu .. kereta coklet Toyota Carina rugged sekali.. itulah sepatutnya dinyanyikan oleh dua budak nakal dirumah hijau kuning dalam tahun 1986 dulu.

Kereta yang dimaksudkan itu ialah BC1677 yang dibeli oleh Puda pada 29hb. Okt. 1979 dengan bayaran bulanan $379 di bank Industrial Re sources atau IRB. Kereta ini telah diwariskan kepada saya dengan hanya menyambung bayaran tersebut pada tahun 1982 hingga langsai tahun berikutnya.. Pada tahun 1982 itu juga saya telah berkhidmat di Jabatan Telekom , satu bangunan dengan babu si Kitang( masa tu masih lagi girlfriend Pa Ering). Ketika itu dia memandu kereta Daihatsu Charmant warna silver BE 1943.

Dua budak nakal ini agak handsome jua sedikitlah tapi tabiat mereka inilah yang memeningkan kepala. Saya beli dua budak ini dari Abdul Wahub ketika dilelong di Pasar Borong ketika
itu. Yang tua berumur 10 tahun bernama HO(Jester) sementara yang muda sikit 8 tahun bernama BAB(Hj Can7ona) . BAB inilah yang mendorong saya membeli mereka ini kerana wajahnya benar-benar mirip seniman A Rahim yang berlakon dalam Ali Baba Bujang Lapok sebagai orang pandai berbahasa Jepun.

Tujuan membeli dua ekor budak ini adalah untuk menjaga ladang Allahyarham Haji Omar di belakang rumah hijau kuning itu tetapi ladang menjadi padang, satu tanaman pun tidak jadi! Setiap hari kerja mereka hanyalah tidur sepanjang masa tapi bila hujung minggu tiba senyum lebarlah muka mereka. Hari Jumaat dan Ahad mereka tunggu dan bangun seawal 7.00 pagi.

Pada tahun tersebut lebuhraya Sultan Hassanal Bolkiah pun dirasmikan. Berjalanlah kami bertiga melalui lebuhraya baru ini sambil mendengar dendangan lagu dari Alleycats seperti sampaikanlah salam cintaku padanya, hingga akhir nanti, seribu bintang, andaiku pergi sebelummu... singgahlah kami di kedai restoran C A Mohammed, restoran Seri Kenanga, restoran Fathul Razak bergilir-gilir setiap minggu. Semua restoran ini terletak di Batu satu yang sudah diroboh hari ini.

Apa yang pelik tabiat mereka berdua ini mereka tetap akan makan roti telur bagi HO dan roti kosong bagi BAB. Bila ditanya kepada BAB kenapa ia suka roti kosong ia selamba menjawab "karing". Padanlah muka mereka kalau tidak makan roti ini saja mereka akan karing-karingan macam daun karing mau gugur ke bumi.

Kami juga menjelajah semua restoran di merata tempat yang menjual karing. Pernah sebuah restoran di Kg. Pancha Delima memberi tepung mentah yang sudah diuli kepada si BAB kerana terlalu asyik melihat pembuat roti sedang memasak roti kosong. Setiba di rumah tepung yang diuli tadi hanya dijadikan guli kecil oleh dua budak nakal ini!

Pernah satu hari kami berjalan ke Seri Lambak Kompleks dimana waktu itu Hua Ho supermarket terletak. Tak disangka terjumpalah kami Si Ah Kok pada masa ini Pehin Lau Ah Kok. Saya tegur dia , lalu bertanya siapakah dua budak ini. Saya pun beritahu anak saya beli lalu ia pun bersedekah buah-buahan di supermarketnya itu. Disuruhnya ambil seberapa banyak buah di situ. Apa lagi kedua budak nakal ini pun meraum buah duku, limau, longan; mentang-mentanglah nama si HO(Jester) ini bertepatan nama HUA HO , mujur juga mereka tidak mengangkut durian monthong itu kalau tidak, saya yang tebal muka!

Pada dua tahun lepas, mereka berdua ini tidak juga berpisah menunaikan fardu haji. Ketika disana mereka juga keunjaran karing ini. Entahlah mungkin karing inilah favourite dish mereka sepanjang hayat. Wallahuakllam.

Sekian saja dulu sebuah kenangan yang sangat mengusik jiwa dua budak nakal yang karing-karingan dalam hidup ini.

No comments:

Happening dates