Selamat Datang!

A warm welcome to the family blog of Hj Awg Omar and Hjh Aminah.

This is a place to capture all the memorable family moments to be shared with all the family members, wherever they are.

It is also a place to reminisce the good ole days :-)

All members of the family are welcome to contribute stories and pictures to this blog (just leave your email on the tagboard).


Allahyarham Hj Omar - from my perspective

At last, baru tah Pa Basar dapat peluang untuk membuat sumbangan cerita untuk tatapan anak buah dan cucu-cucu jenerasi kedua & ketiga yang mungkin terlepas pandang atau inda berkesempatan membesar sewaktu hayat Allahyarham (yang tidak sewaktu dengannya lah tu!).

Pa Basar adalah anak ke tujuh yang dilahirkan pada 4 Mac 1959 (sama tarikh dengan Bu Dayang 4 atau 5 tahun kemudian). Dengan kembalinya ke rahmatullah adinda Mashud, Pa Basar tah anak lelaki bungsu. Tetapi dengan rasa ihsan dan prihatin Allahyarham dan Liau Minah, Pa Basar telah diamanahkan kepada Allahyarham Hj Bakir bin Sidek (aka Ka Laki) dan Hjh Tampoi untuk mengasuh dan mendidik selaku anak angkat.

Perkara ani tidaklah Pa Basar ketahui sehingga umur 12 tahun apabila terpilih untuk melanjutkan pelajaran ke Singapura pada tahun 1972 bilamana Pa Basar terpaksa melihat Surat Beranak dan ternyata "Nama bapa: Awg Omar bin Abd Hamid @ Awg Bakir bin Sidek sementara nama ibu: Dyg Siti Aminah bte Hj Tahir". Sebelum atu, bila orang-orang di Balai Kg Lurong Sikuna seperti Pehin Abas Serudin mengucapkan "Kau ani adik si Ghani atau si Zaini" mencetuskan kemarahan kepada Pa Basar atas sebab status anak angkat adalah satu perkara yg dirahsiakan dan sensitif kepada Allahyarham Ka Laki (Bapa).

Apa yg ingin Pa Basar luahkan bukanlah mengomplen kerana diasuhkan jauh sekali layanan Ka Laki (Bapa) suami isteri. Sesungguhnya mereka telah mendidik dan membesarkan Pa Basar seperti anak kandung mereka sendiri. Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan jasa baik keduanya dibalaskan oelh Allah swt.

Sebenarnya karakter Allahyarham Ne Bungsu Hj Omar dan Allahyarham Bapa Hj Bakir ani sangat-sangat serupa. You may call them "The Cool Guys". Seperti yg dinukilkan oleh Pa Basai Ghani dan seingat Pa Basar, tidak pernah kedua-dua insan ani meninggikan suara marah.... sentiasa cool saja.... Sehinggakan setiap kali Pa Basar bejumpa dengan Ne Bungsu atu, ia akan menyapa Pa Basar "Apa khabar orang muda?" sambil menikmati sigup Lucky Strike nya. Tapi kalau ia lambat menagur, Pa Basar akan mengajukan soalan yg sama "Apa macam orang muda?" yang mana akan dijawabnya cukup hanya dengan senyuman manis tanpa sebarang kata-kata. Dengan demikianpun sudah cukup melahirkan rasa puas di benak hati Pa Basar dengan penuh kemanjaan.

Secara reciprocal, Bapa sentiasa jua memberi layanan istimewa apabila bertemu dengan Pa Basai, Puda, Pa Iring dan Pa Damit. Tapi mengikut cerita, Pa Iring yang lebih rapat sampai menemani Pa Basar tidur di barik Penjara Jerudong (sewaktu keluarga Pa Basar tinggal di Jerudong atas tugas Bapa sebagai Kerani Jabatan Penjara).

Keduanya sepakat membeli kerita Morris Minor yang sama berwarna hijau muda.

Agaknya serasi citarasa dan pertalian keluarga kedua insan ani. Bagaimana kaitan pertalian darah keluarga mereka? Bapa adalah anak kemanakan Ne Bungsu yg dilahirkan oleh Dyg Tengah (aka Mama).

Maritah sama-sama kitani bersedekah surah Al-Fatihah untuk roh keduanya semoga ditempatkan ke dalam Syurga Jannah berserta para Saddiqin, Sollehin dan Syuhada. Amin ya Rabbal Alamin.

Sekian dulu buat kali ani. Insya Allah akan disambung dengan cerita menarik di keluaran yang akan datang. Keep watching this space........

Pa Basar

No comments:

Happening dates