Selamat Datang!

A warm welcome to the family blog of Hj Awg Omar and Hjh Aminah.

This is a place to capture all the memorable family moments to be shared with all the family members, wherever they are.

It is also a place to reminisce the good ole days :-)

All members of the family are welcome to contribute stories and pictures to this blog (just leave your email on the tagboard).


Orang tua-tua kitani.

Dalam katani meristakan perihal watak dan perangai serta keperibadian orang tua-tua katani, insan yang kita tidak patut lupakan tak lain tak bukan ninda Haji Mohd. Tahir bin Awang Ahmad yang satu-satunya lahir pada abad ke 19 iaitu pada kira-kira tahun 1890 atau mungkin lebih awal dari tahun itu mengikut beliau ketika hayatnya. 

Insan yang berbadan kecil ini bukanlah kecil jiwanya malah amat besar dan perkasa. Sebagai personal assistant (PA), saya banyak berdamping rapat ke hulu ke hilir dan kerap kali mengiringinya kemana saja beliau pergi sehingga saban hari mendangani berjual di tuck shop di Sekolah Melayu Lela Mencanai.

Saya adalah cucu, teman karib dan juga dianggap sebagai anaknya mungkin kerana anak-anaknya iaitu anaknya tua laki Hj Mohd Hashim atau dipanggilnya dengan "METASSIM" dan babu Hjh Siti Aminah memang sudah dewasa jadi sayalah orang yang dimanjainya. Mungkin juga secara kebetulan beliau adalah anak keenam dalam adik beradiknya demikian juga halnya saya juga anak ke enam malah cicitnya Haji Noor Idi Amin adalah juga anak keenam yang juga dimanjainya ketika hayatnya.

Dikalangan kejiranan Kampung Lurong Sikuna apatah lagi keluarga katani di rumah putih , beliau sangat digalati dan dihormati kerana beliau satu-satunya orang tertua yang dahulu makan garam. Mungkin tidak keterlaluan apa saja perkara yang penting baik yang besar atau kecil akan disembahkan dahulu kepada beliau untuk mendapat restu. Amat pantang sekali jika beliau dibelakangkan akibatnya pasti akan ditegur beliau dengan penuh emosi dan panas baran. Itulah seperti yang saya ristakan dulu beliau ini adalah sebagai ketua atau presiden katani yang dominant.

Wataknya yang tegas inilah yang membuat beliau sangat-sangat dihormati dan di galati. Dalam bidang pekerjaan beliau sangat teliti , lutanan dan tidak sembarana melakukannya. Orang yang sangat serasi dan amat faham dengan sikap kerja beliau ini ialah suami kekanda Hajjah Rosnah, Haji Noor Kaseh yang diakuinya pekerja yang cermat dan mematuhi piawaianya.

Tidak juga dilupakan sepupu kami kekanda Haji Bakir ( bapa angkat adinda Hj Md Don ) siapa yang telah kembali kerahmatullah ketika menunaikan fardhu haji pada tahun 1981, juga di panggil dikalangan keluarga katani "MAT BAKIR" merupakan insan yang dipujinya dari segi tata tertib dan tingkah lakunya. Haji Bakir atau kalaki ini apabila bertutur kata begitu santun , lembut dan berbudi bahasa bila berbicara dengan nini Haji Tahir. Bertutur kata sangat beradat, duduk bersila rapat-rapat, tangan dihulur sangat erat, kepala tunduk tanda hormat. Inilah sifat dan watak yang disuruh contohi beliau kepada cucu cicitnya dan generasi akan datang .

Sungguhpun wataknya yang tegas dan keras ini namun beliau sangat disenangi kerana sifatnya kadang-kadang lucu dan mempunyai sense of humour . Ketika jadi juru jual di tuck shop di Sekolah Melayu Lela Mencanai dulu murid-murid sangat gemar bergaul mesra dan memang beliau sangat suka dengan kanak-kanak damit. Ada kisah seorang murid yang bernama Metussin bin Haji Kamis digelarnya dengan nama "SI BATANG " kekal hingga kini. Sehingga hari ini bilamana saya terjumpa bekas anak murid Sekolah Melayu Lela Mencanai mereka akan merista Allahyarham ninda Haji Tahir ini. Ini kerana sifatnya yang juga amat penyayang , jujur dan berhati mulia. Penampilanya yang tegas itu pada hakikatnya adalah diterjemahkan supaya kita akan patuh dan taat kepada orang yang lebih tua.

Dikalangan masyarakat cina pula beliau memang banyak mempunyai kenalan terutama di kedai-kedai Bandar Brunei ketika itu. Insya Allah akan disambung dalam siri akan datang pengalaman berjalan-jalan di sepanjang deretan Kedai yang menjadi kenangan pada tahun 60-an itu .

Sekian Wassalam..

No comments:

Happening dates